Kelantan Backpacker

Berjalan Tiada Henti

LightBlog

1. PANTAI PERHENTIAN KECIL,PULAU PERHENTIAN, TERENGGANU Tersenarai sebagai di antara 100 pulau tercantik di dunia dan merupakan tercan...

5 TEMPAT PERCUTIAN PANTAI PALING MENARIK DI MALAYSIA

1. PANTAI PERHENTIAN KECIL,PULAU PERHENTIAN, TERENGGANU


Tersenarai sebagai di antara 100 pulau tercantik di dunia dan merupakan tercantik di Malaysia.  Di sini terdapat pemandangan indah ketika matahari terbenam. Dikelilingi hutan yang bersih, pepohon yang melambai, pasir pantai yang memutih dan air laut yang membiru, Pulau Perhentian menjadi kawasan perlindungan untuk binatang, burung yang berhijrah dan sebagainya.Anda juga boleh membuat perancangan untuk pelayaran ke pulau-pulau berhampiran, dan bot boleh disewa untuk meninjau kawasan di sekitar pulau ini. Lawatan ke pulau tropika ini menjadi kemestian bagi mereka yang sukakan sukan luncur angin, belayar, berkayak dan memancing di laut dalam. Selain itu juga, ramai pengunjung ’backpacker’ gemarkan destinasi ini kerana terdapat pelbagai pilihan penginapan dan makanan dengan harga yang berpatutan.

 

 

2. PANTAI PULAU LANKAYAN, SABAH

 

Pulau Lankayan adalah sebuah pulau batu karang tropika yang amat kecil yang berada di Laut Sulu, terletak di barat laut Pulau Borneo, dibawah naungan negeri Sabah, Malaysia. Pulau ini terletak kira-kira 15 km dari Sandakan.Pantai di pulau ini ini terkenal dengan pasirnya yang amat putih yang hampir sama dengan suasana di pulau Maldives.Pantai di Pulau Langkayan juga mempunyai resort yang eksklusif, bermakna anda boleh berehat dan menikmati keindahan alam semula jadi.Pulau Lankayan adalah sebuah pulau kecil, ditutup sepenuhnya dengan tumbuh-tumbuhan tropika dan pokok sena tinggi. Pulau ini adalah bersih, tidak mempunyai pekerjaan yang dialami manusia untuk panjang, jadi pantai dan air laut yang bersih dan jernih adalah bebas daripada kotoran dan plastik.

 

3. PANTAI PULAU MABUL, SABAH


 

Pantai ini mungkin salah satu pantai yang terbaik yang pernah anda lihat. Imej indah pulau di lautan Pasifik Selatan akan segera berada di fikiran anda sebaik sahaja anda melangkah kaki ke pantai di sini.Pulau Mabul terletak kira-kira 15 minit dari Pulau Sipadan dengan menaiki bot, pulau yang berada di luar pantai tenggara Borneo, di Sabah, ini adalah permata sebenar Laut Selatan. Terkenal bukan sahaja kerana berdekatan dengan Pulau Sipadan, tetapi juga untuk kecantikannya yang tersendiri, pulau kecil dikelilingi pasir putih, dan terkenal sebagai yang terbaik bebas kotoran untuk para penyelam.Lapangan terbang paling dekat dengan Mabul adalah Tawau, dengan penerbangan harian yang kerap dari Kuala Lumpur dan Singapura. Dari Tawau, anda boleh mengambil teksi atau van mini untuk ke Semporna, sebuah pelabuhan dengan masa pemanduan kira-kira 2 jam. Dari Semporna, anda mengambil kira-kira 45 minit untuk sampai ke sana dengan bot laju.

 

4. PANTAI PASIR PUTIH, PULAU DAYANG, MERSING , JOHOR

 

 SEBENARNYA, NAMA RASMI PANTAI INI ADALAH PANTAI PASIR PANJANG, SEPERTI YANG TERCATAT DI JETI, AKAN TETAPI OLEH KERANA TERLALU BANYAK PANTAI YANG DIBERI NAMA PANTAI PASIR PANJANG DI PULAU SELURUH MALAYSIA, IAITU DI PULAU REDANG, PULAU PERHENTIAN DAN PULAU TIOMAN, JADI PENGGUNAAN NAMA PANTAI PASIR PUTIH ADALAH BERSESUAIAN DAN PEMANDANGAN DI SINI ADALAH SAMA SEPERTI NAMANYA, PASIRNYA YANG PUTIH,LEMBUT DAN TIDAK TERCEMAR. TERDAPAT BEBERAPA KERUSI PANTAI DISEDIAKAN OLEH DAYANG BLUES RESORT DI MANA ANDA BOLEH BERMAIN AIR LAUT DI BAWAH CAHAYA MATAHARI ATAUPUN ANDA BOLEH MENGAJAK RAKAN ANDA BERMAIN BOLA TAMPAR PANTAI YANG DISEDIAKAN OLEH RESORT.


5.PANTAI TELUK DALAM, PULAU REDANG , TERENGGANU


 

Terdapat dua pantai Teluk Dalam iaitu di Pulau Pangkor dan juga Pulau Redang. Pilihan penulis adalah Pantai Teluk Dalam di Pulau Redang . Pantai Teluk Dalam tidak boleh diakses dari pantai Pasir Panjang. Anda boleh menyewa bot ataupun menggunakan laluan trek hutan yang menghubungkan kedua pantai (dianggarkan kira-kira satu jam jika berjalan kaki). Anda juga boleh menggunakan akses yang paling biasa iaitu dari jeti Shahbandar di Kuala Terengganu, di mana anda akan mengambil bot Berjaya Resort ke jeti kampung nelayan di Redang. Dari jeti, anda boleh menggunakan pengangkutan minivan sejauh kira-kira 3 km di jalan pedalaman ke pantai ini.Pantai ini adalah sangat sesuai untuk aktiviti renang, tetapi tidak begitu sesuai untuk aktiviti selam skuba kerana tidak banyak karang.

1 comment: